Dag 90 en 91 Cruise Alaska

16 juli 2022 - Juneau, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag hebben we het stadje Juneau aangedaan. Juneau is de hoofdstad van Alaska. 40% van de bevolking werkt voor de gemeente. We zijn eerst op zoek gegaan naar de Harleyshop voor een t-shirt en zijn daarna op excursie gegaan. De excursie van vandaag bracht ons naar een tuin met upside down flowertowers, de Mendenhall Glacier en een Hatcherie (zalmkwekerij).. De upside down flowertowerstuin was een enorme verrassing. Gelegen in een regenwoud had een bewoner van Juneau een mooie tuin aangelegd. Net toen hij klaar was kwam er een grote modderverschuiving en de tuin werd verwoest. Tijdens het opruimen reed hij en boom uit de grond. Uit frustratie en woede pakte hij de boom met zijn graafmachine en stampte hem de grond in. Omgekeerd bleef deze in de modder staan met de wortels de lucht in. Hij kreeg het idee om op de wortels planten te zetten en zo zijn de upside down flowertowers ontstaan. Overal in het stuk regenwoud staan nu bomen omgekeerd in de grond geplaatst met bloemtuintjes erop. In een golfkarretje werden we door het regenwoud omhoog gereden over stijle zelf aangelegde weggetjes naar een uitzichtpunt. Het uitzichtpunt gaf ons een kijkje op een deel van Juneau en het vliegveld. Juneau is geen eiland, maar toch is de enige manier om er te komen per boot of vliegtuig. Juneau loop simpel weg dood (wildernis en bergen aan de ene kant en water aan de andere) en met de auto kun je er niet weg.

De tweede stop was de reden waarom we deze excursie hadden geboekt, namelijk zicht op een gletsjer. Eerst zijn we naar de, naast de Mendenhall Glacier gelegen, waterval gaan kijken. Vanuit hier kon je de gletsjer ook goed zien. Groot en zeer wonderlijk om zo dicht bij een gletsjer te staan. In het water rondom dreven ook ijsschotsen afgebroken van de gletsjer. Als laatste zijn we naar een zalmkwekerij gegaan. Deze zalmkwekerijen zorgen ervoor dat de wateren rond Juneau altijd voorzien blijven van zalm. We hebben hier bij Juneau dan ook tientallen Bold Eagles gezien. Het blijven zulke mooie indrukwekkende beesten om naar te kijken met hun witte kop en staart en grote spanwijdte. Het mooie van de zalmkwekerijen is dat ze gebruik maken van het feit dat zalm aan het einde van hun leven (gemiddeld 5 jaar) altijd terugkeren naar de plek waar ze geboren zijn om hun eitjes te leggen of te bevruchten alvorens ze dood gaan. Rond het water van de kwekerij zat het dan ook vol met wilde zalm die dus uit vrije wil de kwekerij in zwommen. Honderden zalmen, echt heel gek om ze stroomopwaarts te zien springen met tientallen tegelijk. S’ avonds natuurlijk weer heerlijk gegeten en naar onze stambar gegaan.

De volgende ochtend was het voor ons vroeg dag in het plaatsje Skagway. Het schip meerde om 7 uur aan en om 8.45 uur begin onze excursie: Gold Panning en sleddogs. Met een bus zijn we naar een oud dredgestadje gebracht waar we uitleg kregen over de goldrush, goldpanning en de grootste wedstrijd met sledehonden van Alaska. Tot slot mochten we de honden in actie zien, knuffelen met de puppies en zelf ons geluk beproeven met goldpanning. Echt heel interessant om de geschiedenis van de Goldrush te horen. De goudzoekers hebben echt onwijs veel ontberingen moeten doorstaan, wat menig goudzoekers het leven heeft gekost en maar weinig echt rijkdom heeft opgeleverd. Wij kijken op Discovery altijd naar de serie Goldrush en het was erg leuk om dit nu eens van dichtbij te zien. Ze hadden ook een echte dredgemachine die een van de de hoofdrolspelers uit de serie (Tony Beats, overigens een Nederlander van oorsprong) heeft willen kopen. De sledehonden waren heel gaaf. Super om te zien en horen hoe wild enthousiast die honden worden als ze opgetuigd worden en ze weten dat ze mogen gaan rennen. Echt oorverdovend gejank van opwinding. En het knuffelen van de puppies was natuurlijk helemaal geweldig. Wat een schatjes 💕. Wij hebben zelf echt goud gevonden. Dit konden we laten wegen en mochten het ook mee naar huis nemen. We hebben samen toch mooi 28 dollar aan goud gevonden. Kunnen dus nog geen ontslag nemen, maar de goudkoorts heeft toegeslagen. Om 12 uur waren we terug bij het schip. We zijn het stadje Skagway nog ingegaan en hebben meerdere T-shits gescoord. Ook brak de zon door en werd het gewoon warm. De hele middag heerlijk op het dek in de zon gelegen, gezwommen en in de hottub gezeten. Helemaal top 👍🏻.

Morgen gaan we het Nationale Park Glacier Bay bevaren. Dit moet echt schitterend zijn. We varen erg dicht langs gletsjers en de kans om walvissen, zeeotters, zeehonden en Bold Eagles te zien.

De foto’s en filmpjes van deze belevenissen volgen nog, maar het internet is te zwak om deze te kunnen uploaden

1. Henny Loffeld:
    16 juli 2022
    Het is nu al mooi om te volgen. Wordt nog beter begrijpbaar met foto’s ed straks. Kan niet wachte
  2. Ingrid:
    23 juli 2022
    Wat een prachtige foto's , die kunnen zo in een natuurboek en leuk dat inkijkje op het cruiseschip ziet er ook daar fantastisch uit,