Dag 92 Cruise Alaska

16 juli 2022 - Glacier Bay National Park and Preserve, Verenigde Staten

De hele dag op het schip gevaren door schitterende natuur van Glacier Bay NP, waar per dag maar 2 cruiseschepen tegelijkertijd in mogen varen. We hebben heel dicht langs eeuwenoude gletsjers gevaren en zeeotters, zeehonden, zeeleeuwen, Bold Eagles, een grizzlybeer en walvissen gezien. Bijna de hele dag buiten geweest op de boeg van het schip, dat ze speciaal voor deze dag open hadden gesteld. Aan boord Park Rangers die onderweg het een en ander vertelden over de geschiedenis van het park en het ontstaan en terugtrekken van de gletsjers. Dit is echt Alaska op zijn mooist. Wij vonden tot op dit moment de natuur natuurlijk prachtig, maar hadden nog niet echt het overtreffende trapgevoel boven Noorwegen en Canada, maar na vandaag wel. Met een woord ‘Wauw’ . We laten de foto’s voor zich spreken, want woorden kunnen de schoonheid van Glacier Bay niet beschrijven. En we hadden fantastisch weer, zon met blauwe lucht. Dag begon voor ons om 6.00 uur omdat we niets wilden missen en daar hebben we absoluut geen spijt van. We hebben ook een verrekijker gekocht om alles nog beter van dichtbij te kunnen zien. Deze gaan we komende dagen zeker nog veel vaker gebruiken.

Nog een leuk weetje: het was ons opgevallen dat we voeren onder de Nederlandse vlag. Natuurlijk is HAL van oorsprong een Nederlandse Rederij, maar jaren geleden opgekocht door Carnavalcuises, een Amerikaans bedrijf. Volgen ons wetboek staat in het vlagbeginsel dat het schip, dat vaart onder de Nederlandse Vlag, dus eigenlijk Nederlands grondgebied is en waar dus onze Nederlandse wetgeving geldt. Wij waren dus eigenlijk hier officieel in functie, aangezien de Politiewet artikel 6 stelt dat je overal in Nederland bevoegd ben om je ambt uit te oefenen, maar dat je je daarvan weerhoud mits je nadrukkelijk gevraagd wordt of bij noodsituaties. Niet dat we hier ook maar een fractie van een seconde het in ons hoofd zouden halen om vanuit onze ambt op te treden, maar toch. Tot vandaag was onze vraag hoe het nu precies zat met die Nederlandse vlag onbeantwoord gebleven, maar bij toeval kwamen we in het restaurant een officier tegen die Nederlands sprak. Hij bleek ook nog eens de nummer 1 man onder de kapitein te zijn en in Nederland vrijwillig brandweerman. En wat bleek nu, we hadden inderdaad gelijk, we zijn gedurende deze cruise op Nederlands grondgebied.

1. Henny Loffeld:
    16 juli 2022
    Grappig zeg
  2. Inge:
    17 juli 2022
    Nou, en nu maar hopen dat er zich geen noodsituatie voordoet of jullie kunnen aan’t werk! 😂🤣🙈
  3. Ans:
    17 juli 2022
    Zo zie maar weer met de kapitein als baas weer eens wat anders mooie foto,s groetjes dikke kus en heel veel genieten ons