Dag 95 en 96 vrije dag Anchorage + reis naar Denali

20 juli 2022 - McKinley Park, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag onze vrije dag in Anchorage begonnen met een trolleytour langs alle bezienswaardigheden. In Anchorage was in 1964 op goede vrijdag de grootste aardbeving van Alaska. Deze was zo heftig dat de aardbeving over de hele wereld te voelen was en dat in St. Petersburg de kerkklokken minuten lang luidden. Omdat het goede vrijdag was waren er een minimaal aantal doden, maar  op sommige stukken viel de aarde 10 meter naar beneden. De overblijfselen van deze tragedie is nog op sommige plekken te zien aan het enorme hoogteverschil. Alaska ligt op een stuk tussen 2 aardplaten en kent ongeveer 3 aardbevingen per dag. Gelukkig zijn deze niet te voelen. Verder heeft bijna 1 op de 10 families hun eigen vliegtuigje en mogen kinderen hier op een leeftijd van 14 jaar al een vliegtuig besturen, twee jaar eerder dan dat ze een auto mogen besturen 😎. Langs de kust zouden er Belugawalvissen zitten op weg naar de zalm. De  plaatselijke bevolking mocht vanaf vandaag 10 dagen vissen op zalm. Onze gids ging zaterdag met haar familie vissen om de vriezer te vullen. In Alaska is het verboden om op elanden te jagen zonder vergunning en om elandenvlees te verkopen. Zonder vergunning kan een familie toch aan elandenvlees komen door zich op een wachtlijst te laten zetten. Elke keer als er een eland aangereden wordt, wordt de bovenste van de lijst gebeld. Deze heeft dan korte tijd om de eland op te halen en te villen. Het vlees en de huid mogen ze houden. Een eland lieverd al gauw 600 kilo vlees op. Zo gaat er niets uit de natuur verloren. Leuk detail is dat elke auto die een eland aanrijd automatisch door de verzekeringsmaatschappij als total los wordt afgeschreven. Maar ja een volwassen elandmannetje weegt dan al gauw 1000 kilogram op vier hele hoge poten. Je raakt de poten en de rest valt op de auto. Vroeger was het dan ook zo dat de bestuurder en de eland ten dode waren opgeschreven. Dankzij de stevige auto’s van tegenwoordig overleeft de bestuurder het meestal gelukkig wel. Maar dit alles geschreven te hebben heeft geen enkele eland zich laten zien vandaag 🙄.

Na de tour zijn we gaan lunchen en begon de zon te schijnen. We hebben lekker door Anchorage gelopen en nog een stuk langs de kust. Geen Beluga’s gezien helaas, maar wel heerlijk genoten van het zonnetje.

Vanmorgen om 6.00 uur moesten we de koffer buiten de kamer zetten en om 8.05 uur moesten we verzamelen voor de 8.5 uur durende treintocht van Anchorage naar Denali. Het was een schitterende reis dwars door de natuur van Alaska. De tijd gaat dan toch een stuk sneller dan in een vliegtuig. In de trein hadden we een glazen dak zodat je alles goed kon zien. Ook kon je naar een soort balkonnetje om buiten te kijken. Ook konden we eten in een restaurant op de trein. Ons was aangeven dat we heel veel elanden en beren konden zien. Het begon gelijk goed met een elandvrouwtje en haar kalf, maar daarna 8 uur en 20 minuten geen eland of beer meer gezien.

Om 16.30 uur kwamen we aan in Denali op een heel leuk resort omringt door bergen en mooie natuur. Morgen moeten we om 4.50 uur in de bus zitten voor een toer door Denali National Park met als hoogte punt zicht op Mt. MCKinley. Erg vroeg, maar dan is de kans op wildlife het grootst. Overmorgen gaan we de natuur in op een quad. Het belooft dus een paar mooie dagen in Denali te worden.