Dag 87 t/m 89 cruise Alaska

13 juli 2022 - Ketchikan, Alaska, Verenigde Staten

Zondag 10 juli om 8.45 uur liepen John en ik de cruiseterminal binnen. Wij waren de eersten, zelfs het grondpersoneel was nog niet aanwezig 😜. De balie om in te checken zou pas rond 9.30 uur open gaan. Om 9.30 uur stonden we als eersten bij de balie. Bij de douane moesten we de rolstoelen en alle oudjes met wandelstokken voorrang verlenen, maar na de douane haalden we die weer met gemak in om toch op stoel 3 en 4 te zitten voor de toegang tot het schip. So far so good. Helaas de schip kreeg een onverwachte inspectie. Uiteindelijk om 12 uur konden we aan boord en om 12.15 uur zaten we aan de lunch met pilsje op het schip. Het eerste drankje is altijd de lekkerste. We hebben ‘Have It All, dus drinken zit er ook bij, 15 drankjes onder de 11 dollar per dag. Met de beste wil van de wereld lukt het John en mij niet om dat aantal op te krijgen op een dag.

Bij het pakket zat ook gratis internet. Voor heel het schip……. In eerste instantie kon hij ons niet verbinden, ook de internettechneuten aan boord lukte het niet. Wij waren overigens niet de enigen. ‘S avonds lukte het een man bij de balie wel, maar echt internet is het niet. Ik kan de blog niet eens laden, dus typ hem maar in de aantekeningen op mijn telefoon, anders weet ik straks niet meer wat we allemaal gedaan hebben.

Na de lunch nog even op de boot rondgekeken waar alles zat en omdat het lekker weer was nog een paar drankjes gedaan op het zwembaddek (dek 9). Om 16 uur vaarden we weg, onder het genot van een poolparty. Heel leuk om mensen te kijken 💕. Daarna naar de hut. De kleinste binnenuit die ze hebben, maar ook de goedkoopste. Deze was al 9000,- voor ons tweeën, een grotere kost al snel 11000,- en eentje met een balkon 14000,-. Onze keus was snel gemaakt. Opzich gewoon een leuke knusse hut zonder raam, dus ‘S nachts lekker donker. De tassen uitgepakt en toen nog even lekker gaan relaxen. Om 18 uur werden we wakker 🙄. Biertjes hadden er flink ingehakt. We hadden geen zin om ons om te kleden, dus we zijn bij het buffet gaan eten I.p.v. het restaurant. Hier werden we getrakteerd op heel veel walvisspuiten. De wet geeft aan dat de boten minimaal 100 Feet bij de walvissen weg moeten blijven, dus op de boot zie je vaak alleen het spuiten uit de luchtgaten en als je geluk hebt de staart of de rug en als je heel veel geluk hebt komt de walvis uit het water om er vervolgens weer in de vallen, wat een hoop spetters geeft. Deze avond zagen we alles, maar zoals gezegd van ver af. Na het eten een barretje op de boot gezocht met onze soort muziek en daar nog een drankje gedaan en toen was het bedtijd.

De tweede dag op de boot was een vaardag. Je gaat dan niet aan land maar zit de hele dag op de boot. Bij een cruise door het Caribische gebied lig je dan de hele dag aan dek. Helaas is het in Alaska iets kouder. Met 14 graden en dikke mist was er niet veel te zien. Tot 12 uur hadden we ruige zee. Erg leuk om iedereen half om te zien vallen en dat terwijl de meeste nog nuchter waren. We zien hier al mensen om 8 uur aan de cocktails of het bier zitten. Vandaar dat we verwachten dat de meesten nog nuchter waren en niet iedereen 🥂. Gelukkig wordt je op de boot de hele dag bezig gehouden met van alles. Wij zijn naar een presentatie van de excursies en over Alaska gaan kijken. Toen was het al weer tijd voor de lunch. Ondertussen iedereen van het thuisfront zo goed en zo kwaad als het ging met de WiFi gesproken.  In de middag zijn we naar een presentatie van de marine bioloog gegaan. Zij is de hele cruise aan boort en zij heeft ook vaste tijden dat ze aan dek staat om te helpen met het spotten van walvissen. S’ avonds was het captainsdinner, dus nette kleding. Kon ik mooi mijn nieuwe jurk aan. John had een nieuwe zwarte broek en een van zijn nieuwe Harley shirts met lange mouwen. Waren we weer een knap stel. Bij het eten kun je kiezen of je een tafel voor 2 wilt of dat je aan een tafel met andere gasten wilt zitten. Wij vinden het vaak leuk om met anderen aan tafel te zitten en iedereend belevenissen te horen. Dus ook vanavond. We hadden erg leuk gezelschap van 3 Amerikaanse stellen, waarvan er twee Nederlandse voorouders hadden. Was erg gezellig. Na het eten zijn we naar de show in het theater gegaan. Het was een dansshow op moderne muziek. Voor John hoeft dat niet zo, maar ik vind het vaak geweldig om te zien.

Daarna nog wat drankjes aan de, voor deze cruise, vaste bar. De barkeepers kenden ons nog waardoor je drankje vanzelf bijgeschonken wordt. Lekker Port gedronken en een cocktail met cointreau. Het recept op foto vastgelegd natuurlijk 😜.

De derde dag werden we wakker in het plaatsje Ketchikan. Alaska. Na het ontbijt konden we van boord. We hebben eerst natuurlijk de Harley winkel opgezocht en een shirt voor John gescoord. Daarna een regenponcho gekocht, want ook vandaag was het 13 graden, bewolkt en regen. Nadat we de poncho’s hadden gekocht werd het droog en is gedurende de ochtend droog gebleven. Goede aankoop dus 😜. Nadat we het plaatsje hadden bekeken gingen we om 10 uur op de boot voor een wildlifecruise. We hebben onderweg een soort dolfijnen gezien die lijken op orka’s, zelfde tekening maar dan veel kleiner. Ze heten iets van Dall porpoises. Erg leuk ze zwommen een tijdje met de boot mee. Ook hebben we van veraf een Humpbackwalvis gezien. Deze zwom echter bij ons vandaan. Dus veel spuitwater en een rug is wat we konden zien. Eenmaal terug aan boort het cruiseschip zijn we gaan lunchen. En ik heb nog wat zitten kleuren (erg relaxend) en John is wat gaan rusten. Om 15.30 uur zou de marine bioloog aan dek staan om wildlife te spotten. Nu hadden we al veel Bold Eagels gezien en ook van heel dichtbij, maar hier waren er ook veel. Eerst dachten we dat ze hier heel vies waren van het vissen, omdat ze een zwartere kop hadden met wat wit ertussen. Dit bleken dus gewoon Bold Eagels te zijn, maar dan onder de 6 jaar (pubers dus). Pas na 6 jaar krijgen ze hun witte kop en witte staart. Weer iets geleerd. Verder hebben we,  ook weer van ver weg, Humpbackwalvissen gezien, een rug en staart en ook weer dat hij wat uit het water komt en terug plonst. John is het gelukt om de rug en de staart op de foto te krijgen. Voor het avondeten nog even opgewarmd op de kamer en deze blog geschreven. Nu is het tijd voor het diner en dan vanavond eerst kijken wat voor show ze hebben en tot slot nog wat drankjes aan onze inmiddels vaste bar.

Morgen meren we aan in Juneau, waar we naar een Gletcher gaan en naar een Hatcherie ofwel een plaats waar ze zalm kweken 🐟

1. Tonnie:
    13 juli 2022
    Wat een avonturen beleven jullie,voorlopig genoeg vakantie gehad,denk ik, hopen op wat beter weer voor de laatste weken,vanaf hier geen bijzondere dinegen te melden(ALLEEN HEEL HEET 31 GRADEN AFSCHUWELIJK) nog veel plezier en mooie uitzichten.wij beginnen al af te tellen haha
  2. Corne:
    13 juli 2022
    Wat een geweldige reis maken jullie 🇺🇸🇺🇸👍
    Nog even genieten💪👍 en veel foto’s maken
  3. Ans:
    13 juli 2022
    Wat een mooi verhaal weer jullie genieten volop zeg verder heel veel plezier knuf en groetjes ons
  4. Linda Van Oers:
    14 juli 2022
    Geweldig om te lezen weer en jullie zijn altijd n knap stel hoor! Veel plezier op de cruise en proost 🍻.