Dag 63 en 64 Icefields Parkway + Jasper

19 juni 2022 - Jasper Nationaal Park, Canada

Wauw wat een schitterende route gereden vandaag. Om 8.30 uur vertrokken. We zijn beloond met 2 zwarte beren, een coyote en een aantal vrouwtjes herten (Elk) en heel veel mooie uitzichtpunten en woeste watervallen. Van de beesten helaas geen foto’s, omdat we ze tijdens het rijden zagen en stoppen op de Highway is hier verboden (zo gek….) Overal waar je kon kijken machtige bergen met eeuwige sneeuw, gletsjers en pijnbomen in verschillende kleuren groen. Zelfs de zon deed haar best om te schijnen en de lucht blauw te kleuren. Foto’s te over dus.

Aangekomen in Jasper zijn we het stadje even ingegaan om een was te draaien. De onderbroeken en sokken raakten op en een week met dezelfde handdoek is ook voor ons genoeg. John en de camper voor een spoorwegovergang achtergelaten. De treinen hier zijn heel lang en langzaam. De was was al bijna klaar toen we opzoek gingen naar elkaar, omdat de trein eindelijk voorbij de overgang was. Weer eens bewijs gezien dat mannen en vrouwen toch echt van  twee verschillende planeten zijn. Ik zocht John op de hoofdweg, terwijl hij mij zocht in een van de achteraf straten, waar overigens de wasserette wel was. Luistert hij ook eindelijk eens een keer……. 😜. Gelukkig hebben we een mobiele telefoon en waren we na 15 minuten weer herenigd.

We staan weer twee dagen op een camping zonder stroom, water en afvoer en dus ook geen WiFi. De blog dus maar geschreven in de telefoon en zodra we weer WiFi hebben zullen we de afgelopen dagen op de blog zetten met de foto’s erbij.

Vandaag, zaterdag 18 juni 2022, zijn we een ander stuk van Jasper NP gaan bekijken, namelijk de route richting Maligne Lake. Langs de route een mooie hike gemaakt door de Maligne Canyon over de 6 bridges. Heb er 4 gelopen, omdat deze echt over de canyon liepen, de 5e per auto en de zesde overgeslagen. Bij de Medicine Lake Lookout stond een bordje dat de trail dicht was vanwege een paar Amerikaanse adelaars die daar hun nest gebouwd hadden. Over de weg nog zover gekomen dat we het nest en mamma of pappa en kuiken(s) Bold Eagle met het blote oog konden zien en ook mooi op foto konden zetten. Maligne Lake was weer erg mooi, maar het stikte er van de grote bloedzuigende muggen. Echte monsters waren het. Helaas stond de camper ver weg, want daar staan nog 4 bussen muggenspray in. Groot ingekocht, omdat we veel muggen hadden verwacht. Vandaag zijn het echter de eerste muggen die we zien. Maar ja je kunt maar beter goed voorbereid zijn. Ik kan me nog een verhaal herinneren over een elandsafari in Zweden en heeeeeel veel antimuggenspray………. Op de terugweg van Maligne Lake twee zwarte beren aan de kant van de weg staan bekijken. Blijven toch aandoenlijke beestjes, je zou ze zo knuffelen. Na ze weer op de gevoelige plaat te hebben gezet verder gereden naar Jasper en hier even een plekje met WiFi opgezocht om de blog van Banff te kunnen uploaden.

Verder genoten van het zonnetje bij de camper en gekookt, bloemkool met gebakken aardappeltjes en pulled pork deze keer.

Morgen gaan we naar Wells Wells Gray NP, wel weer even een stukje rijden, maar dat is hier geen straf zolang het niet stormt.